Colloquium "Teachers and Digital Technologies: Data Results from the Interinstitutional Brazilian Project Tecnologias Digitais, Sociedade e Cultura"
Teachers and Digital Technologies: Data Results from the Interinstitutional Brazilian Project Tecnologias Digitais, Sociedade e Cultura View Digital Media
Paper Presentation in a Themed Session Eliane Fernandes Azzari
I discuss excepts of data obtained in the inter-institutional Brazilian project “Tecnologias digitais, sociedade e cultura: interfaces educacionais sob a perspectiva dos letramentos” (TDSC). The Participatory Action Research project was developed by an interdisciplinary and inter-institutional team of researchers from the Pontifical Catholic University of Campinas, University of São Paulo, and the State University of Campinas, in partnership with two centers from the São Paulo state public educational system, between April 2020 and January 2023. The discussion analyses teachers’ accounts on their take of ICT technologies during the emergency remote teaching period as well as the subsequent months when the schools were re-opened. The results suggest that the unplanned implementation of ICT resources to sustain the emergency remote teaching during the pandemic demanded extra efforts from the teachers, resulting in tiredness and distress, aggravating a previously complex scenario in which teachers already had to face several issues related to work conditions. It also suggests that, although there were some few positive accounts from some participants who work in a very specific group of public schools, some teachers still tend to refer to ICT in education from a stereotyped solutionist point of view, which led them to bear the most of the responsibility for “making it happen”, even if schools, students and the educators themselves were evidently not prepared for it.
Pre-service Teacher Education in the English Language and Literature Undergraduate Course at UFES: Insights from the Teaching Practicum and Supervised Internship View Digital Media
Paper Presentation in a Themed Session Lívia Fortes
This paper shares some of the insights gathered from my experiences as a teacher educator and researcher in the English Language and Literature Undergraduate Course at UFES (Federal State University of Espírito Santo). More precisely, it focuses on the development and awareness of my critical praxis from the Teaching Practicum and Supervised Internship standpoint, where an auto-ethnographic study emerges based on my interactions with a group of undergraduates and their professor in charge. The study, therefore, provides personal and local understandings for critical language education and literacy programs and curricula that, in their turn, may eventually inform broader contexts, their ongoing actions and possible new beginnings.
Encruzilhada na Formação Crítica de Professoras/es View Digital Media
Paper Presentation in a Themed Session Rosane Rocha Pessoa
Como construir uma formação crítica quando professoras/es de inglês se sentem inseguros como falantes dessa língua e (talvez por isso) trabalham itens gramaticais e vocabulário em suas aulas? Criticamente falando, teríamos de começar desconstruindo todos esses termos: formação crítica, professoras/es, inglês, falantes, língua, mas fato é que nem sempre essa desconstrução tem sido vivenciada em nosso grupo de estudos de professoras/es de inglês e poucos têm sido os movimentos de fortalecimento das subjetividades e de confronto ao modo de vida capitalista/neoliberal que tem dominado o mundo desde o advento do colonialismo.
Des/Re/Construindo o Currículo de Letras Inglês: Focando a Educação Crítica e o Desenvolvimento da Agência View Digital Media
Paper Presentation in a Themed Session Marlene de Almeida Augusto de Souza
O Projeto Político Pedagógico (PPP) do curso de licenciatura em Letras Inglês de uma universidade federal no nordeste do Brasil foi implementado em 2013. Em 2015, foi publicada a Resolução CNE/CES nº 2, de 01 de julho de 2015 que define as Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN/2015) para os cursos de licenciatura. Para atender as novas diretrizes, desde 2016, um novo PPP está sendo elaborado. A leitura das DCN/2015 para a definição do novo currículo está sendo feita a partir de discussões sobre formação de docentes de inglês focando o desenvolvimento da agência para a prática de educação crítica e da cidadania ativa. (Menezes de Souz, Monte Mór 2019). O objetivo desta apresentação é discutir o processo de construção do currículo de um curso de licenciatura em Letras Inglês. Tal construção está sendo baseada em conceitos de educação crítica (Monte Mór 2015, 2019, 2018, 2020; Menezes de Souza 2011 a,b; Jordão 2016; Takaki e Ferraz 2019; Duboc e Ferraz 2018); agência (Monte Mór 2013; Landim 2021, 2022).